Pomáháme prodejcům na Amazonu a dalších tržištích

Sdružení GS1 Czech Republic připravilo ve spolupráci se společností Expando zcela nové školení – Prodej přes Amazon. Školitelé se soustředili na následující stěžejní otázky: Jak Amazon funguje? Proč Amazon vyžaduje GTIN? Jaká jsou pravidla pro přidělování GTIN? Jak na prodejní proces? Jak být na Amazonu v zisku? A v neposlední řadě: Jaká je role standardů GS1 v logistice Amazonu?

Pro velký zájem o školení Prodej přes Amazon školicí centrum GS1 Czech Republic vypíše další termíny. Na školení je možné se hlásit na stránkách www.gs1cz.org.

Účastníci semináře – lidé s různou úrovní zkušeností prodeje na globálních tržištích – se v úvodu seznámili se sdružením GS1 Czech Republic a společností Expando. Expando podporuje začínající podnikatele ve vstupu na Amazon a eBay. V současné době zastupuje na 80 českých prodejců a jako jediná firma ve střední Evropě se může po-chlubit titulem oficiálního poskytovatele řešení společnosti Amazon.

Amazon.com, internetový obchod patřící americké společnosti Amazon.com, Inc s historií sahající do roku 1994, patří mezi nejstarší a největší online prodejce. Příjmy společnosti se pohybují okolo 7,7 miliardy dolarů ročně. Počet aktivních uživatelů přesahuje 310 milionů. Na evropském trhu má zastoupení v Německu, Velké Británii, Francii, Itálii a Španělsku. Službu Amazon prime (jedná se o jeden z největších věrnostních programů na světě, co do počtu členů, se službami, jako např. doprava zdarma na vybrané zboží či různé slevy) aktivně využívá 95 milionů členů.

Podmínka prodeje – identifikace produktů číslem GTIN

Zdroj: GS1 CR

Amazon je globální tržiště otevřené jakémukoliv prodejci na světě. V roce 2018 přivítalo 1,2 milionu nových prodejců, přibližně polovina z nich pocházela z EU. Velká otevřenost a počet prodejců ovšem znamenají nejen velkou konkurenci, ale hlavně velké množství nabízených produktů. Proto Amazon klade důraz na jedinečnou identifikaci každého produktu, aby se mohli zákazníci v jeho obrovském katalogu zboží snadno orientovat

a ke každému produktu měli k dispozici všechny dostupné nabídky od jednotlivých prodejců.  Amazon pro identifikaci produktů ve svém elektronickém katalogu vyžaduje GTIN, Global Trade Item Number, globální číslo obchodní položky. Jedná se o 13místnou číselnou strukturu, která je uvedena pod čárovým kódem EAN-13 (terminologicky správný název je GTIN-13). U Amazonu se lze setkat i s požadavkem pro značení UPC kódy. UPC kód obsahuje 12místnou číselnou strukturu, GTIN-12. UPC kódy se používají v USA a Kanadě, kódy EAN ve zbytku světa. Kódy EAN/UPC jsou kompatibilní a v logistice Amazonu bez problémů snímatelné.

Amazon varuje před kódy neautorizovaných prodejců GTIN je nejrozšířenějším číslem pro identifikaci produktů v retailu a lze ho získat pouze od příslušné lokální organizace GS1. Stále více internetových prodejců a elektronických tržišť využívá standardní GTIN pro zalistování produktů. Pracují s nimi i velká elektronická tržiště, jako je například eBay, Google či Alibaba, kde pomáhají při vyhledávání produktů a zobrazení relevantních informací. Amazon sám varuje před nákupem identifikačních kódů od neautorizovaných prodejců a na vybraných trzích již ve spolupráci s tamními národními organizacemi GS1 zahájil ověřování autenticity identifikace produktů. Na základě požadavku řady významných e-commerce i klasických obchodníků vyvinula organizace GS1 registr vydaných GTINů, který se aktuálně testuje na osmi významných trzích světa. Tento registr umožní snadno a rychle zjistit, zda byl GTIN skutečně vydán danému produktu. Všem prodejcům proto doporučuje obrátit se na licencovaná pracoviště GS1. Více informací najdete přímo na stránkách Amazonu (www.sellercentral.amazon.co.uk).

S Amazonem lze spolupracovat různě

Jednou z možných spoluprací s Amazonem je vendor spolupráce. Jedná se o velkoobchodní spolupráci pouze na základě pozvání od Amazonu. Konkrétní podmínky spolupráce jsou obsahem smlouvy s Amazonem, které jsou vždy předmětem vyjednávání. Amazon výrobky vendora prodává pod svým jménem a dodává pomocí vlastní logistiky. Výhodou jsou vysoké prodeje a bezstarostnost v rámci propagace produktu na stránkách Amazon, nevýhodou jsou často nepříznivé smluvní podmínky (například splatnost faktur 100 dní apod.). Daný model se v České republice příliš neuchytil a momentálně na tuzemském trhu mnoho vendorů nenajdeme.

Druhým typem prodejce na Amazonu je tzv. seller. V tomto režimu může prodávat své (manufacturer) či cizí (reseller) produkty v podstatě kdokoliv. Stačí se zaregistrovat a prodávat. Podmínky pro všechny sellery jsou naprosto stejné a žádné vyjednávání s Amazonem neprobíhá. Seller si u Amazonu může vybrat ze dvou variant zajištění logistiky koncovému zákazníkovi. Jedná se buďto o režim FBM (Fulfillment By Merchant), či  o službu FBA (Fulfillment By Amazon). FBM znamená, že si seller zajišťuje veškerou logistiku sám. FBA služba sellerovi garantuje, že se o veškeré logistické operace včetně uskladnění za poplatek postará Amazon, kterému pouze stačí dovézt zboží.

GS1 Czech Republic připravila slovník anglických pojmů často používaných při prodeji přes Amazon. Prodejcům pomůže rychle se zorientovat v procesech zalistování zboží a dalších činností spojených s prodejem.

Standardy GS1 v logistice Amazonu

Jednou z nabízených možností značení kartonů dodávaných do distribučních center Amazonu je i kód SSCC (Serial Shipping Container Code). SSCC kód je povinně součástí každé GS1 logistické etikety v provedení čárového kódu GS1-128. Tato standardní číselná struktura je 18místná a slouží k jednoznačné identifikaci logistických jednotek. V kombinaci s implementací elektronického dodacího listu (EDI zpráva DESADV) přispívá k výraznému zrychlení příjmu zboží v distribučních centrech. GS1 Czech Republic připravila na téma správného značení SSCC kódem školení, které se detailně věnuje symbolice GS1-128 a podrobně rozebírá příslušná pravidla, upozorňuje na časté chyby a odpovídá na praktické otázky tohoto standardního řešení. Termíny školení lze nalézt opět na stránkách GS1 Czech Republic.

Více Pomáháme prodejcům na Amazonu a dalších tržištích

O autorovi – Andrea Opatrná

avatar: Andrea Opatrná

produktová manažerka, GS1 Czech Republic