40 let globálního jazyka obchodu

Celosvětová nezisková organizace GS1, která prostřednictvím globálních standardů podporuje spolupráci mezi obchodními partnery ve 150 zemích světa, v těchto dnech slaví 40. výročí svého založení.

3. dubna 1973 vybrali zástupci amerického potravinářského průmyslu jednotný standard pro identifikaci výrobků, který zná dnes celý svět jako čárový kód GS1. Toto rozhodnutí dalo vzniknout globálnímu jazyku pro obchod, který dodnes přináší transparentnost v rámci celého dodavatelského řetězce v mnoha odvětvích.

Identifikace produktů umožnila rozvoj globálního obchodu

O pouhý rok později byl čárový kód poprvé naskenovaný ve městě Troy v americkém státě Ohio. Kdo by si pomyslel, že o čtyřicet let později se na pokladnách celého světa bude skenovat více než pět miliard výrobků denně? Identifikace produktů však znamená více než „pouhé“ označování výrobků a jeho skenování: umožnila rozvoj globálního obchodu. „GS1 sehrála v průběhu posledních čtyřiceti let významnou úlohu při formování globálního trhu, protože si uvědomila ohromný potenciál pro spolupráci v oblasti globálních standardů, které se díky čárovému kódu mohly rozšiřovat v celém dodavatelském řetězci,“ vysvětlil dějinnou roli automatické identifikace prezident a výkonný ředitel GS1 Miguel Lopera.
Během posledních čtyř dekád se řešení GS1 v oblasti automatické identifikace stala základem podnikových procesů pro bezmála dva miliony společností – uživatelů Systému GS1 po celém světě. Využívání standardů GS1 umožňuje uživatelům komunikovat ve společném jazyce, který spojuje nejen je, napříč geografické a kulturní hranice, ale zároveň průmyslu umožňuje využívat sílu informací ke zlepšení kvality života lidí ve všech koutech planety.

Všudypřítomný prvek moderní civilizace

Čárový kód jako všudypřítomný prvek moderní civilizace přináší výhody spotřebitelům, tím, že zjednodušuje platby při nákupech: redukuje chybovost při zadávání dat do pokladny a zkracuje tak fronty. Rovněž pomáhá obchodníkům – jeho používání vede ke zvyšování prodejů díky zlepšování služeb zákazníkům a zdokonalování systémů pro management zásob a tím i lepší dostupnosti zboží na prodejní ploše.
Podle francouzské studie s názvem „17 miliard důvodů pro poděkování“ (autoři Vineet Garg, Charles Johnes, Christopher Sheedy) používání čárových kódů vede k roční úspoře 6,59 % z obratu v maloobchodě. Existují také další zajímavé a málo známé skutečnosti o čárových kódech. Například:

  • Čárový kód neobsahuje informaci o ceně produktu. Čáry a mezery pouze identifikují položku a poskytují o ní informace, jako země původu, číslo šarže, sériové číslo a datum spotřeby.
  • Podle statistik udělá písař na psacím stroji jednu chybu na 300 úhozů. Přitom pravděpodobnost chybného načtení čárového kódu je někde mezi jedním případem z miliónu až jedním případem ze čtyřech triliónů.
  • Laserové skenery čárových kódů dokáží načíst 40 až 200 kódů za minutu.

GS1 pomocí globálních standardů přineslo pro dodavatelské řetězce revoluci v efektivitě – od vysledovatelnosti přes automatické doplňování regálů v obchodě až po efektivnější výměnu obchodních a produktových dat.

Čárový kód byl prvním z revolučních kroků, které organizace GS1 učinila, a jehož dopad je celosvětový. Dnes však Systém GS1 zahrnuje také:

  • Standard GS1 DataBar – novou generaci čárového kódu. Kód je menší než původní kód z rodiny EAN, ale může nést více informací. Kódem mohou být označeny malé položky, jako např. jednotlivé kusy ovoce nebo mikrosoučástky, drobné kosmetické výrobky ap. podle studie GS1 využívání standardu GS1 DataBar v maloobchodním řetězci se sto prodejnami generuje úsporu okolo 6 milionů dolarů ročně v segmentu čerstvého zboží a masných produktů. Díky schopnosti nést informace o minimálním datu spotřeby mohou pracovnici obchodů rychle a hromadně identifikovat zboží, které má brzy propadnout a zahájit jeho prodej se slevou. Tím odpadnou náklady na likvidaci prošlých výrobků a omezí se plýtvání potravinami.
  • Elektronický produktový kód (standard EPC) zapsaný na RFID čipech zvyšuje transparentnost dodavatelských řetězců v celém distribučním řetězci a zvyšuje kvalitu toku informací mezi společnostmi a jejich klíčovými obchodními partnery. Tím pomáhá firmám z celého světa řídit zásilky, spravovat majetek, bojovat proti padělkům výrobků a ztrátám v důsledku krádeží v řadě odvětví.
  • Standardy GS1 eCom, které poskytují jednoznačné návody na vytváření elektronických verzí všech druhů obchodních dokumentů tak, aby si obchodní partneři mohli snadno vyměňovat informace elektronickou cestou bez ohledu na to, v jakém jazyce komunikují jejich interní IT systémy a jejich pracovníci. Elektronické standardy umožnily společnostem přejít od manuálních papírových procesů, což mělo za následek průměrné zkrácení dodacích lhůt o 61 hodin, úsporu nákladů 12 – 18 eur na každou transakci a 5 % snížení absence výrobku skladem (tzv. stock-out).
  • Řešení GS1 pro globální datovou synchronizaci která vytváří prostředí pro bezpečnou a kontinuální synchronizaci přesných údajů a umožňuje společnostem, které spolu obchodují, mít vždy správné údaje ve svých systémech.

GS1 přináší řešení pro plnou transparentnost tím, že poskytuje jednotný proces pro vysledovatelnost, který splňuje všechny kvalitativní a regulační požadavky. Standardy GS1 pomáhají zajistit bezpečnost potravin, s jejich pomocí je možné dohledat potraviny a jejich složky bez ohledu na to, kolik firem a různých subjektů je do dodavatelského řetězce zapojeno a kolikrát výrobek či suroviny na jeho výrobu překročí hranice. Spolu se standardem GS1 pro stahování výrobků z trhu tato řešení zajišťují podstatné zvýšení úrovně ochrany spotřebitelů.

GS1 a další sektory

GS1 hraje vedoucí roli také v dalších sektorech, jako je např. zdravotnictví. Sdružuje nemocniční zařízení, výrobce léčivých přípravků a lékařských zařízení, přepravce a další subjekty, z nichž mnozí jsou přímými konkurenty, ale které pod vedením GS1 spolupracují na tvorbě standardů, které zvyšují bezpečnost pacientů cestou snižování chyb při medikaci a zdokonalenou vysledovatelností produktů.
V sektoru dopravy a logistiky získávají společnosti používán standardů Systému GS1 konkurenční výhodu v podobě zvýšení provozní efektivity, viditelnosti zásilek, efektivnější manipulace a řízení zásob, zvýšené bezpečnosti distribuce a rychlosti provozu.

GS1 a B2C

GS1 nepouští ze zřetele budoucnost globálního jazyka obchodu. Ta spočívá v B2C datech. Tím, jak spotřebitelé získávají pomocí sociálních sítí a pokročilých mobilních technologií silné informační nástroje, více vyžadují plné aktuální informace o produktech aktualizované v reálném čase a možnost snímat čárové kódy výrobku, aby získali další produktové informace. Oblast B2C dat je tedy dalším polem rozvoje globálních standardů GS1.

O GS1

GS1 je neutrální nezisková organizace, která navrhuje a implementuje globální standardy a řešení pro zefektivnění dodavatelsko-odběratelských řetězců. Do Systému GS1 je zapojeno více než 140 zemí a využívá ho okolo 1,5 milionu firem při více než 6 mld. transakcích denně.