Kompletní implementace vzájemné EDI komunikace umožňuje společnosti Ferrero Česká komplexní řízení logistických operací včetně méně obvyklých operací, jako je například zpětný svoz vráceného zboží od obchodních řetězců apod.
Ferrero Group s konsolidovaným obratem ve výši 10,5 mld. eur celosvětově zahrnuje 91 společností s 23 výrobními závody. Skupina zaměstnává přibližně 34 500 zaměstnanců. Do portfolia společnosti patří značky, jako je například Nutella, Tic Tac, Ferrero Rocher, Kinder Surprise a Kinder Bueno. Produkty skupiny jsou poskytovány přímo nebo prostřednictvím autorizovaných distributorů ve více než 170 zemích.
Několik let poté, co do České republiky začaly být z Itálie dováženy výrobky společnosti Ferrero (např. Kinder Surprise, Kinder Chocolate, Tic Tac), byla dne 11. března 1994 založena společnost Ferrero Česká. Počínaje obchodním rokem 1996/1997 začala společnost Ferrero Česká z Prahy řídit také slovenský trh.
Běžná distribuce i pokročilé 3PL služby
K podpoře speciální distribuce v rámci promočních akcí slouží EDI zpráva HANMOV.
Zdroj: Ferrero Česká
Zabezpečení kvalitní a rychlé distribuce zboží klade vysoké nároky na řízení logistických procesů a úzkou spolupráci s logistickými providery, s jejichž podporou Ferrero Česká realizuje 15 000 – 20 000 obchodních případů za rok. V závislosti na sortimentních skupinách produktů v současnosti společnost Ferrero Česká využívá dva logistické providery, kteří pokrývají aktivity v Česku a na Slovensku. Kromě standardní distribuce zabezpečují také speciální distribuci v průběhu nejrůznějších svátečních sezon a uvádění nových produktů podpořené různými marketingovými akcemi na prodejní ploše.
Pravidelně jsou tak v prodejnách k vidě ní tematické stojany s produkty, jako například při příležitosti vánočních nebo velikonočních svátků. Z pohledu logistika představuje vrcholící sezona obsazenost skladových pozic dosahující až 10 000 paletových umístění. Ve stejném období musí logističtí partneři přijmout asi 2000 palet zboží a pro zákazníky vychystat přibližně 1600 palet zboží týdně.
Řízení logistických operací prostřednictvím EDI
V průběhu minulých let realizovala společnost Ferrero Česká kompletní řízení logistických operací prostřednictvím EDI komunikace na bázi zpráv GS1 EANCOM®. Navázala tak na rozvinutou EDI komunikaci se svými obchodními partery. Řízení logistických operací přes EDI bylo rovněž součástí požadavků v rámci výběrového řízení na logistického providera, kdy bylo snahou sjednotit scénář komunikace s oběma providery. Požadovaný scénář logistické EDI komunikace pokrývá tyto základní oblasti:
- Výměnu kmenových dat o zboží a informací o partnerech včetně odběratelů
- Řízení příjmu zboží na sklad z jednotlivých výrobních závodů
- Řízení dodávek zboží k odběratelům
- Řízení interních operací se zbožím v rámci skladu včetně tzv. co-packingu apod.
- Informace o stavu skladu
Komunikace zabezpečuje kompletní vzájemnou obousměrnou datovou výměnu tak, že Ferrero má ve svém informačním systému SAP k dispozici plný obraz operací probíhajících u logistického providera, podle scénáře komunikace, zobrazeného na schématu níže.
Scénář logistické EDI komunikace ve společnosti Ferrero Česká
Veškerá komunikace začíná nezbytnou výměnou kmenových dat o skladovaném sortimentu prostřednictvím zprávy PRODAT. Pro logistické operace jsou kromě identifikace položek prostřednictvím GTIN kódů obvykle potřebné informace o všech úrovních balení od spotřebitelské jednotky přes distribuční jednotky až po palety včetně všech logistických údajů, jako jsou rozměry, hmotnost, požadovaná doba minimální trvanlivosti od dodání, informace k manipulaci se zbožím, ke skladování a podobně. Formou zprávy PARTIN jsou pak vyměňovány informace o partnerech, zejména odběratelích včetně GLN kódů jednotlivých dodacích míst.
Ferrero Group představuje globální společnost v soukromém vlastnictví rodiny Ferrero. Její historie sahá do roku 1942, kdy zakladatel společnosti Pietro Ferrero v severoitalském městě Alba otevřel malou cukrárnu. V roce 1946 ji se svou manželkou Pierou Ferrero proměnil v továrnu.
Z rodinného podniku se brzy stala společnost, která se svými produkty prorazila za italské hranice. Zásadní podíl na úspěchu firmy Ferrero a jejích produktů má syn zakladatelů Michele, který se postavil do čela podniku v 50. letech a vytvořil mnoho populárních cukrovinek Ferrero.
Dodávky z výrobních závodů avizovány pomocí EDI
Dodávky zboží z jednotlivých výrobních závodů jsou avizovány z informačního systému Ferrero prostřednictvím EDI zprávy ORDERS v okamžiku objednání závozu skladu logistického providera. Logistický provider po obdržení dodávky a provedení příjmu zboží pak prostřednictvím zprávy RECADV (elektronická příjemka) informuje Ferrero o příjmu zboží.
To umožňuje Ferreru mít ve svém informačním systému SAP aktuální stav skladu u svého logistika.
Řízení dodávek k odběratelům
Dodávky k odběratelům jsou ze strany Ferrera řízeny prostřednictvím zprávy INSDES (instrukce k dodávce). Zpráva je generována v informačním systému Ferrero na základě objednávek od odběratelů a pokrývá instrukce k dodávkám všem odběratelům bez ohledu na to, zda využívají nebo nevyužívají EDI komunikaci.
O stavu plnění dodávky pro odběratele je Ferrero informováno zprávou DESADV. Tato zpráva je generována jako potvrzení o provedení o vychystání dodávky, a Ferrero tak může on-line sledovat ve svém informačním systému celý průběh dodávky. Ze strany logistiků jsou také generovány jménem společnosti Ferrero EDI dodací listy odběratelům, a to včetně pokrytí požadavku na paletové dodací listy s SSCC kódy.
Řízení speciálních logistických operací co-packingu či přípravy tematických stojanů pokryto EDI
Společnosti Ferrero prostřednictvím zprávy HANMOV (instrukce k manipulaci) řídí provádění speciálních skladových operací u logistiků, jako je například co-packing nebo příprava tematických stojanů u příležitosti vánočních nebo velikonočních svátků nebo při uvádění nových produktů. Provedení operací je zpětně potvrzováno pohybovou verzí zprávy INVRPT, kterou je Ferrero informováno o pohybech konkrétního zboží mezi jednotlivými lokacemi skladu včetně speciálních skladových lokací. Na konci dne je pak vytvářena stavová zpráva INVRPT informující o stavech skladu včetně případného dělení podle šarží a exspirací zboží. Kompletní implementace vzájemné EDI komunikace tak umožňuje společnosti Ferrero komplexní řízení logistických operací včetně méně obvyklých operací, jako je například zpětný svoz vráceného zboží od obchodních řetězců a podobně. Rovněž získává plný obraz probíhajících operací ve svém informačním systému téměř v reálném čase.
Výhody pro obě strany
Společnost Ferrero implementovala řízení logistických služeb prostřednictvím EDI komunikace se svými logistickými providery. Řešení oběma stranám poskytuje rychlou a bezchybnou elektronickou komunikaci; při vzájemné výměně desítek až stovek zpráv za den si lze jen obtížně představit jinou variantu komunikace. Společnost Ferrero takto získala obraz o veškerých logistických operacích přímo ve svém informačním systému SAP v podstatě v reálném čase a unifikovala komunikaci s oběma logistiky.
- Plné elektronické řízení logistických operací ze strany Ferrero
- Bezchybná výměna velkého množství dokumentů za den
- Přesná kmenová data
- Úplný obraz logistických operací v informačním systému Ferrero
- Unifikovaný interface pro komunikaci s logistickými providery
- Zasílání EDI dodacích listů DESADV zákazníkům Ferrero ze strany logistiků