Vize pro další roky a desetiletí

GS1 Czech Republic letos slaví 30. výročí své existence. Jubileum je umocněno tím, že probíhá na pozadí dalšího neméně významného data pro čárové kódy: 3. dubna 2013 uplynulo 40 let od dne, kdy se představitelé amerického průmyslu a obchodu dohodli na využívání jednotného standardu pro identifikaci produktů, který by zajistil možnost automatické identifikace a sběru dat. Tento standard je dnes znám jako čárový kód GS1 a v průběhu let znamenal opravdovou technickou revoluci nejenom v maloobchodním prodeji, ale i ve všech souvisejících průmyslových sektorech.

Miguel Lopera, současný ředitel organizace GS1, nedávno řekl, že GS1 sehrála za dobu své existence velmi významnou roli v rozvoji globálního obchodu. Za jeden z klíčových důvodů úspěchu organizace označil fakt, že její představitelé vždy věřili v potenciál globálních standardů a měli tu správnou vizi jejich uplatnění v rámci celého globálního logistického řetězce. Kde bude automatická identifikace za dalších 40 let? Při tempu současného rozvoje ITC technologií, mobilních aplikací a inovací v maloobchodě je skutečně velmi těžké na takto jednoduchou otázku odpovědět. Obzvláště jedná-li se o standardizaci. Myslím, že ani první průkopníci standardního čárového kódu si nedokázali představit, že skenování bude jednou rutina milionkrát denně se opakující napříč celým světem a přinášející mnohamiliardové úspory průmyslu i obchodu. Proto by bylo bláhové myslet si, že maloobchod tak, jak ho známe nyní, je vrcholem vývoje a bude v nezměněné podobě fungovat navždy. Již dnes je na blízkém obzoru vidět další, tentokrát digitální revoluce. Nejenom obchod samotný, ale celý náš svět, život se stále více a více digitalizuje. Lidé jsou ve stále větší míře schopni využívat internet, různá mobilní zařízení; zákaznicky orientovaných aplikací neustále přibývá. To ovlivní i budoucí podobu obchodu, chování a nákupní zvyklosti zákazníků a bude to nepochybně mít také vliv na další rozvoj standardizace. Globální organizace GS1 musí již dnes mít vizi pro budoucí „digitalizovaný“ obchod, která jí umožní být stejně úspěšnou v identifikaci digitálních objektů, jako byla a stále je úspěšná v identifikaci fyzických objektů. Musí nabídnout stejně uživatelsky přátelské prostředí, nástroje a chytré aplikace na podporu standardů, jaké nabízejí ostatní společnosti na podporu obchodování či podnikání. Musí se prosadit i v sektorech, které se dnes zdají nedosažitelné nebo zdánlivě nesouvisející. Standardizace se musí snažit být flexibilní a vstřícná vůči potřebám uživatelů, aniž by se zřekla svých principů a pravidel.

Vezměme si například chytrý mobilní telefon; dnes ho vlastní téměř každý průměrný Čech ve věku kolem 30 let. Obchodníci, výrobci, mobilní operátoři, technické organizace, všichni vymýšlejí aplikace, které usnadní komunikaci informací všeho druhu, umožní nakupovat, zařizovat, sledovat, prodávat a ještě mnohem víc. Brzy ale přijdou na trh nová mobilní zařízení, která kvalitativně předčí a v krátké době zcela nahradí i ty dnes nejmodernější mobilní telefony! Jakou budou mít podobu? Možná to budou chytré brýle společnosti Google. Nebo něco úplně jiného, co si doma vytisknete na vlastní 3D tiskárně. Kdo ví? Jedno je však téměř jisté: budou potřeba data! Kvalitní, věrohodná a snadno zpracovatelná, v obecně srozumitelných formátech. Že by další příležitost pro standardizaci?

O autorce – Pavla Cihlářová

avatar: Pavla Cihlářová

ředitelka, GS1 Czech Republic

Je členem regionálního výboru GS1 in Europe, kde se podílí na koordinaci evropských pracovních skupin a projektů. Pod jejím vedením byl mimo jiné zahájen projekt datové synchronizace i užší spolupráce s technologickými i odbornými institucemi.